YENİ KAYNANA
TİPİ
BU kaynana
okumuş yazmış biri. Günümüz okullarında dirsek çürütmüş. Annesi elifi mertek
sanan biri olmasına rağmen o sözüm ona çağdaş eğitimli bir kadın. Yeni
evlendiğinde kocasından eğitimini sürdürme izni istemiş olumsuz yanıt almış,
fazla ısrar etmemişti.
O zamanlar
eğitimin önünde engeller vardı. İnsan hak ve özgürlüklerini kısıtlayan eğitim için
fazla ısrar etmemişti. Çalışmak için de izin istemişti ama kocasının karşı
çıkması, iş imkanlarının o zaman için kısıtlı olması onun bu konudaki ısrar
etmemesinin nedeni olmuştu.
Ancak
evlenmeden önce istediği Kur’an öğretme düşüncesine kocasının taraftar olmasına
rağmen hiç teşebbüs etmemişti. Ankara’nın varoşlarında öğretmen olan kocasının
yanında kirada yaşamak işine gelmiş, başka bir şeye tevessül etmemişti.
Babasının demiryolu emeklisi olması dolayısıyla ücretsiz yolculuk haklarını
kullanan annesi sık sık kızının evine gelmekte, onun her şeyine karışmaktadır.
Ona rağmen Damat duruma müdahale etmemekte ona katlanmaktadır.
Yazları
evinde kaldığı, burada da yalnız oldukları için elinden geldiği kadar onu iyi
ağırlamaya çabalamakta, memnun etmek için elinden geleni yapmaktadır. Ancak o
hiç memnun olmamakta hep daha fazlasını istemektedir. Şimdi kız da yeni
evlendirdiği kızına aynı şeyleri yapmakta sık sık onun evine gitmek, yerleşmek,
damada karışmak ve sürekli problem çıkarmak için her fırsatı
değerlendirmektedir.
Annesinin
sabah erken kalkıp yola çıkmak istemesi, damadının onu gara götürmemesini
bahane edip yıllar süren dargınlık ve garazının bir benzerini yapmak için ortam
oluşturma yolunda hızla ilerlemektedir.
Davetsiz
ziyaretler, kızının evine istenmediği halde gitmeler, yakın mesafede bile en az
iki gün kalma çabaları bu kaynana prototipinin bariz özellikleri. Kimseyi evine
davet etmeyen ama emri vakilerle akrabalarının evinde kalma itiyadında olan bu
tip aynı kalıtsal özelliklerini kızına devretmiştir.
Damadı
yönetme, kızıyla onun arasına girme, damadı emri altına alma, ona hükmetmekte
ve onu yönetme gibi davranışları sürekli hale getirerek kendisiyle onun
arasında olmayan sevgiyi büsbütün tüketme ve nefret köprüsü kurma çabalarını
hiç eksik etmeyen bir tip bunlar.
Annesi
oğullarını çok seven ama kızına o derece düşmanca tavırlar içinde olan bir
kaynana. Aynı tavırları damada da fazlasıyla hissettiren kadın sonunda onunla
çatışmaya gizli ve açık bir şekilde girer, ama her defasında değişik bir
kombinezonla bu savaşı sürdürür.
Şimdi bu
hakimiyet savaşı başlatılmıştır yeni jenerasyon kaynana tarafından. Ve bu yeni
kaynana tipi gücü yetmediği yerlerde kocasını devreye sokmak istemekte, onu bu
kirli emelleri uğruna harcamaktan çekinmeyeceğini pervasızca göstermektedir.
Aynısının
oğlan anneleri tarafından da icra edildiğini anlamak pek zor değil. Bu kaynana
tipi geçen kuşaktan beri daha derinleşerek sürmektedir. Bu kaynana tipi sonunda
davayı kaybetmekte, ya çocuklarının yuvalarını yıkmakta, ya da bu yeni aile
tarafından istenmeyen kişi ilan edilmektedir.
Bu
davranışlar büyük ailenin yıkılmasına çekirdek ailenin yalnızlaşmasına yol
açmakta, yaşlılık dönemlerine yalnızlık ve çaresizliğe yol açmaktadır. Bu tip
her şeyi berbat etmeye birebirdir ve toplumumuzun yaralarının baş amilidir.
Kendi kaynanasıyla geçinemez, geliniyle anlaşamaz, damadıyla da hakimiyet
savaşına girer, herkese savaş açar, herkesi kendinden nefret ettirir. Hayatını
ve çevresindekilerin de hayatını cehenneme çevirir.
Çocuklarının
yuvasını yıkar, sonunda onları da kendine düşman eder. Hısımlar arasında savaş
çıkarır. Kocasıyla çocuklarını kıyaslar, kardeşleri birbiriyle kıyaslar hepsini
birbirine düşman eder. En son kocasıyla düşman olur, yapayalnız kalır. Bir
köşeye itilir, sığınma evine verilir. Orada yalnız ve kimsesiz ölmeye mahkum
olur.
Ahmet KEMAL